söndag 16 december 2007

Helgkul


I helgen var Mattias, hans flickvän Alice, Emma och jag i Suesca som ligger ca en timme utanför Bogotá. Suesca är det äldsta och mest kända av Colombias klättringsområden och har totalt 300 leder. Klättring är en ganska ung sport i Colombia och fortfarande ganska okänd, men bara de senaste fem åren har intresset ökat enormt och nu är det inte bara landets bästa klättrare som kommer till Suesca utan även företagsgrupper och skolklasser som vill prova på. Det finns ett flertal leder som passar för nybörjare men mycket av klättringen är väldigt avancerad (från 7 och uppåt). För mig, Alice och Emma var det ypperligt att ha med oss Mattias, som några gånger fick klättra upp och sätta topprep för att vi skulle kunna klättra lederna.

Suesca är en sömnig liten by/stad som precis har vaknat upp ur sin dvala och börjat erbjuda de alltfler turisterna mer och mer service. De tiotal matställen som vänder sig till klättrare ligger i utkanten av staden, bara fem minuter från den första leden. Det råder en lugn och familjär stämning, många verkar känna varandra sedan tidigare. Jag njöt i fulla drag av lugnet, den friska luften och såklart av klättringen. Vi bodde på ett supermysigt vandrarhem tio minuters promenad utanför byn. Det var bara vi och två personer till där så lugnet rådde även där. Det var helt underbart att vakna till fågelkvitter (nåja, kanske mest galande tuppar) och avlägsna hundskall istället för trafikoljud. Till Suesca kommer jag definitivt att åka tillbaka.

Den lilla svartbeiga saken däruppe e jag.

2 kommentarer:

Gerd sa...

Det där ser läskigt ut tycker jag. Jag hoppas att du inte tar med Per på sådana otäcka äventyr.

Gerd(Pers mamma)

Magnus sa...

Hejsan vännen! Skönt att se att du inte blivit kidnappad ännu...kan tänka mig att dom aktar sig för att nappa en hetlevrad ölänska som bara skulle göra livet surt för dom ;) Sitter här och tittar på dina härliga klätterbilder emedans det pissregnar utanför fönstret. Tilläggas bör att det var gnistrande kallt och nysnö för bara två dagar sedan..I morgon vid tre tar jag min examen då ska jag dricka skumpa och dansa på borden hela kvällen. Hoppas att allt är finers med dig och ta och ta väl hand om dig! Kram Magnus