torsdag 27 december 2007

Blöt ridtur i Villa de Leyva



Min kollega Marie och jag valde att ofira jul en bit norr om Bogotá, närmare bestämt i Villa de Leyva, en pittoresk liten stad i kolonial byggnadsstil. Återigen njöt jag av lugn, frisk luft och naturupplevelser. Det står helt klart att jag inte är någon storstadsmänniska…

För en svensk är colombianska jul- och nyårstraditioner upp och nervända. Julafton firar man mest för barnens skull och det är ganska vanligt att man går ut och festar på kvällen. Nyårsafton däremot firas hemmavid, med middag och familjeumgänge. Det är i princip omöjligt att hitta en restaurang eller bar som har öppet nyårsafton i Bogotá! Marie och jag gick ut och tog ett par ”vino caliente” (sydamerikansk glögg) och käkade middag, men vi lyckades tydligen missa byns stora fest några kvarter bort. Nåja, vi behövde ändå alla våra krafter för ridturen på juldagen som startade kl 10. Det blev en härlig om än tröttande dag till häst genom ett skiftande och väldigt vackert landskap. Vid 18-tiden var vi tillbaka i staden – dyngsura och med ömma rumpor. Vi blev överraskade av ett hällregn någon gång efter lunch som gjorde att vi fick vända tillbaka en bit för att söka skydd i ett hus längs vägen. Då var jag redan blöt in på bara skinnet så två shotar brännvin (som givetvis finns att köpa i princip var som helst för i princip ingenting – 35 kr för en halvliter) var livsavgörande vid tidpunkten. Vår guide Mauricio var en äkta ”caballista”, en colombiansk cowboy, som filosoferade på om stadsliv jämfört med lantliv och om hur hästar kan påverka människors känsloliv och mentala hälsa positivt. Jag höll såklart med!

Nu jobbar jag ett par dagar innan det är dags för den riktiga semestern. Per kommer den 30:e och den 1:a åker vi till karibiska kusten för att leva strandliv, dyka, dricka paraplydrinkar i solnedgången och bli löjligt bruna.

God fortsättning och gott nytt till er alla!



3 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, med tanke på att det bara är du som kan läsa menyn och prata spanska så antar jag att jag kommer få svårt att beställa efter eget önskemål. Hoppas paraplydrinkarna är goda.

-Per

Unknown sa...

Landskapet ser miserabelt ut i förhållande till din skönhet!

Nivet sa...

Alltid kul att läsa om dina äventyr. Saknar dig, Emma och Astrid. Hoppas du får kul i Karibien. Jag hade som du vet det underbart i Cartagena
Kram
Susanne