torsdag 15 maj 2008

Tillbaka i Quibdó

Ca ett halvår sedan jag var här första gången som nyanländ fredsobservatör. Då var syftet att se något av verksamheten här på plats innan jag skulle börja jobba på kontoret i Bogotá. Quibdó är nämligen inte något man lätt föreställer sig. Jag skrev också i den veckans inlägg här att det var som att komma till en annan värld. Man inser verkligen hur långt borta från de allra flesta colombianers verklighet Bogotá är med sin höga utbildningsnivå, hyfsat fungerande infrastruktur, välsorterade mataffärer och fiiina kvarter. Chocó som provins är en av, om inte den allra fattigaste i landet men huvudorten Quibdós centrala delar kan nog ändå sägas ligga på någon slags colombiansk normalnivå för halvsmå städer. Eller snarare strax under.

Nu är jag här för att stanna i minst ett halvår, om jag räknar bort en månads semester mitt i. Det känns kul att vara här, att lära sig en ny kontext och träffa nya människor. Ett tag innan jag skulle åka från Bogotá var jag ganska osugen. Jag hade ju precis lyckats arbeta upp bra, personliga kontakter med två av våra medföljda organisationer där och det är en massa på gång med dem nu. Kontrollfreak som jag är ville jag inte riktigt släppa taget om de processer jag var som mest inblandad i men jag hade ju inte direkt något annat val än att vänja mig vid tanken. Och det har jag gjort nu. Om än inte vid värmen och fukten här. Blir jag tvungen att lämna det luftkonditionerade kontoret under eftermiddagstimmarna tycker jag fortfarande lite synd om mig själv. Fast värst är nog ändå den ständigt höga ljudvolymen. Det funkar dagtid att stå ut med trafikljuden men torsdag till söndag är det salsa på högsta som dunkar igenom mina sovrumsväggar från två barer på vår gata. Öronproppar och hörselkåpor till trots kan jag urskilja vilken låt som spelas!

Näe, nu blev det lite väl gnälligt här känner jag. Jag tror faktiskt att detta kommer att bli en väldigt spännande och givande period i mitt colombialiv.

En söt filur som bor i mitt badrum

Och så kan jag inte låta bli att kommentera på lite av det senaste i Colombia. Dataexperter från Interpol har granskat delar av innehållet i de datorer som hittades i det Farcläger som bombades i början av året. Från början var det sagt att amerikanska (som i från USA) experter skulle undersöka dem vilket givetvis hade varit ett löjligt lätt mål för dem som inte vill erkänna att Chavez är djupt insyltad med Farc. USA är ju regeringens viktigaste allierade i kriget mot terrorismen. Nu blev det Interpol och enligt dem var datorerna helt orörda när de fick tillgång till dem. Och de fann vad många hade väntat sig: mailkonversationer och dokument som visar på Chavez stöd till Farc. Chavez är såklart redan på barrikaderna och kallar det hela för en stor "show" iscensatt av regeringen och höll på presskonferensen upp ett papper som skulle bevisa att högste chefen för Interpol är chilenare och åkte från landet under Allende-tiden, -71. "Jag anklagar ingen...jag bara upplyser om fakta", sa presidenten med oskönt insinuant ton. Jisses, vilken stolle.

Inga kommentarer: