fredag 16 januari 2009

Året som gick

Jag fick i uppdrag att skriva en årskrönika för 2008. På max 3000 tecken. Tack för den!

2008 var verkligen ett galet händelserikt år i Colombia. För mig som internationell observatör har det varit lätt förvirrande och väldigt intressant. Ett vanligt år händer här lika mycket som ett halvt decennium i gamla Svedala och förra året tyckte t o m de luttrade colombianerna att det blev väldigt mycket. Av förklarliga skäl blev krönikan en grov förenkling av verkligheten. Läs den gärna ändå på sajten latinamerika.nu:

http://www.latinamerika.nu/2008-dramatiskt-ar-i-colombia

OM jag fick önska något för 2009 skulle det vara att alla offer för det politiska våldet i Colombia skulle få samma status, att patriotism skulle få en annan betydelse än bara krig mot Farc och att de kritiska rösterna togs emot som värdefulla bidrag till den colombianska demokratin.

Nu är jag alltså tillbaka i Quibdó och i slutet av första arbetsveckan efter semestern. Biljetten för hemresan är bokad till den 13 mars vilket innebär att jag om mindre än två månader packar mina väskor och lämnar Quibdó. Jag ska försöka att inte tänka på det riktigt ännu och ägna min energi åt att göra ett bra jobb den tid som är kvar. Och åt att ha så roligt som möjligt såklart!

Ha're tills nästa gång!

Inga kommentarer: